• Tomi Halonen

Valvovat sankarit

Päivän (21.2.20) Hesarissa kerrottiin, kuinka hallitus istui taas kerran Kesärannassa iltaan saakka ja kuinka yksi ministereistä käveli ulos kesken kokouksen syytä erityisesti ilmoittamatta. Muu porukka jatkoi vielä lähemmäksi puolta yötä. Aloin pohtia, että miten on mahdollista, että koko kansakuntaa koskevia päätöksiä tehdään, ja on tehty iät ja ajat väsyneenä, ärtyneenä ja harkintakyvyn heiketessä? Joissain vastuuammateissa väsyneenä toimimista pyritään estämään rajoituksilla, toisissa, kuten politiikassa ja johtamisessa sen sijaan ei.


Nukkuminen on minulle tärkeä aihe. Olen huono nukkuja. Jos en nuku tarpeeksi, ajatukseni muuttuu lyhyeksi, keskittymiskykyni hajoaa ja pienetkin haasteet tuntuvat isoilta. Minulle unen vähyys aiheuttaa krapulan ilman alkoholia ja pakettiin kuuluu myös päänsärky ja kova jano. Nukkumattomuus pilaa päivän.


Olen aina vieroksunut puhetta siitä kuinka vähällä unilla jotkut johtajat kertovat pärjäävänsä. Olen tuntenut itseni toopeksi – mikä minua vaivaa, kun en pärjää 5h unilla? Ilokseni olen huomannut, että viime aikoina unikeskustelu on alkanut järkevöityä. Miljoonien vuosien saatossa kehittynyt nukkumisjärjestelmämme ei olekaan muuttunut muutamassa kymmenessä vuodessa (?!). Aivot tarvitsevat yhä riittävän määrän unta voidakseen palautua ja uusiutua (kyllä – uusia aivosoluja syntyy toisin kuin aiemmin on väitetty). päivän rasituksista. Unen aikana aivot järjestävät tietoa ja puhdistavat systeemiään.


Työssäni johdon coachina törmään usein johtajien uniongelmiin. Unta ei saada tarpeeksi ja arki muuttuu tästä syystä tuskaiseksi. Nukkumattomuuden syyt ovat moninaisia, eikä stressaava työ ja kova paine helpota asiaa lainkaan. Kun tähän vielä lisätään alituinen altistuminen kaikelle hälylle ja datalle ei ole ihme, jos uni karkaa. Moni pitää sitä normaalina ja uskottelee itselleen, että pärjää vähillä unilla. Valitettavasti pitkittynyt väsymys vie terän, muuttaa uhrinsa kyynisemmäksi, negatiivisemmaksi ja epävarmemmaksi. Väsymys ajaa usein myös kohti yhtiön ulko-ovea, mikä on pirskatin kallis ja huono ratkaisu työnantajalle. Alussa viittasin myös poliittiseen päätöksen tekoon; koko valtakunnalle huonot, väsyneenä tehdyt päätökset ovat todella kalliita.


Hyvää johtamista ei voi tehdä väsyneenä, kuten ei muutakaan vaativaa työtä. Mielestäni on huolestuttavaa, jos ja kun yhtiötä tai yhteisöä johdetaan yömyöhään, nukkumatta tarpeeksi. Valvova sankari on 90-luvun tuote. Nukkumisen arvo tunnustetaan taas ja hyviä unia suositellaan kaikille. Myös nokkaunien ottaminen työaikana pitäisi sallia ja siihen pitäisi suorastaan kannustaa. Ei ole kenenkään edun mukaista, jos työmaalla nuokutaan ja kärsitään väsyneenä.


Muutama pikavinkki parempaan uneen:


- Säännöllinen rytmi, yritä pitää se myös viikonloppuina

- Tunnista nukahtamisaikaikkunasi, käy maaten silloin on nukkumaan menon aika.

- Älä tee mieltä kiihdyttäviä asioita enää pariin tuntiin ennen nukkumaan menoa. Sulje mail, älä plaraa älypuhelinta, älä kiihdytä itseäsi ”tiloihin” millään, joka inspiroi mieltäsi liikaa.

- Vältä kiihkeätempoista liikuntaa klo 19.00 jälkeen

- Siirrä mieltä vaivaavat, tekemättömät työt vaikka muistilehtiöön. Ne odottavat siellä aamuun ja ovat poissa mielestäsi.

- Jos heräät yöllä, etkä saa unesta kiinni seuraavan ½ h aikana, nouse ylös sängystä. Lue vaikkapa jotain kevyttä kirjallisuutta hämärässä valaistuksessa. Näin katkaiset ”kelan” ja voit palata rauhallisin mielin takaisin sänkyyn. Tn. nukahdat pian.


Vinkkejä on paljon, tuossa vain muutamia.


Hyvää yötä!

0 katselukertaa

Palvelut

Ota yhteyttä!

Soita tai kirjoita, kun haluat kuulla lisää?

Osoite

Kirjokalliontie 20 b 1

00430 Helsinki

Finland

Y-tunnus 2774139-4

 

+358 40 047 88 38

  • Grey LinkedIn Icon